Skip links
Banner-Work-Life-Balance

Echilibrul între carieră și viața personală

Găsirea unui echilibru între muncă și familie este importantă pentru succesul și calitatea generală a vieții. Progresele tehnologice au simplificat modul în care oamenii își îndeplinesc sarcinile, permițându-le să rămână conectați la sarcinile de la serviciu chiar și atunci când sunt acasă. Din acest motiv, găsirea unui echilibru sănătos între muncă și viață personală poate fi o provocare atunci când aduci munca în spațiul personal.

Cerințele de la job și de acasă sunt primele lucruri la care trebuie să vă gândiți atunci când vă doriți să atingeți un echilibru între viața profesională și cea personală. Acestea diferă, bineînțeles, de la individ la individ. Cel mai ușor este să stabiliți un set de reguli pe care să le urmați cu strictețe. Iată câteva strategii prin care puteți face asta:

Stabilirea și revizuirea  priorităților – faceți o listă de priorități în viața profesională și în viața personală și încercați să nu vă abateți de la ea.

Organizarea programului pentru minimizarea timpului pierdut – dacă sunteți una dintre persoanele care cred că vor reuși să termine toate sarcinile pe care le au de îndeplinit la locul de muncă dacă aleg să stea peste program, vă mințiti singuri. Nu este cazul. Sarcinile de la locul de muncă nu se termină niciodată. Stabiliți o listă de sarcini pentru ziua în curs și încercați să le bifați pe toate în limita timpului pe care îl aveți la dispoziție. Se pare că 30% dintre angajați nu își organizează de la început ziua de lucru. Așadar, întocmiți un to-do list încă de la cafeaua de dimineață. 80% dintr-o zi de lucru este risipită pe activități mai puțin importante. Stabiliți care sunt lucrurile cu adevărat importante și care trebuie rezolvate rapid.

Setarea obiectivelor ținând cont de viața personală – chiar dacă ați reușit să obțineți un echilibru între viața profesională și cea personală, există momente din viață când problemele de familie trebuie puse pe primul loc. De exemplu, în cazul în care cineva apropiat se îmbolnăvește. Pentru un echilibru, trebuie să identificați momentele când viața de acasă și cea de la locul de muncă ar trebui să urce, pentru puțin timp, pe primul loc.

Adăugarea timpului liber pe lista de activități – dacă altfel nu se poate, stabiliți clar, din timp, care sunt perioadele din zi, lună, an, în care vreți să vă dedicați total vieții personale și familiei. Nu vă abateți de la aceste planuri.

Învățați să spuneți NU – dacă agenda voastră este plină, aveți curajul și spuneți NU sarcinilor suplimentare pe care șeful vi le propune sau rugăminților unui coleg de a-l ajuta cu ceva. Faceți acest lucru politicos, cu mențiunea că, atunci când agenda vi se eliberează, sunteți dispus să vă implicați.

Separarea muncii de viața personală – ideal ar fi ca, pe cât posibil, atunci când sunteți la job să vă faceți treaba cât de bine puteți, iar când plecați să vă deconectați complet și să nu luați munca acasă cu voi. Regula se aplică, bineînțeles, și invers.

Mitul hobby-ului transformat în carieră pentru o viață împlinită – este un mit că un hobby transformat în carieră este cel mai simplu drum spre o viață împlinită. Orice ocupație căreia o persoană i se dedica excesiv va deveni o sursă de stres și oboseală. Tot echilibrul este raspunsul și în acest caz.

Capcana lucratului de acasă – deși pare ideal, lucratul de acasă poate ajunge să vă acapareze întreaga zi. Atunci când sunteți acasă, atenția vă este împărțită între mai multe sarcini, iar viața personală se împletește cu cea profesională. Astfel, veți ajunge să faceți pauze lungi și dese, iar sarcinile legate de profesie se vor prelungi până seara târziu.

Cum își petrec weekendul oamenii cu o carieră de succes – nicidecum muncind este raspunsul la această întrebare. Timpul dedicat hobby-urilor, relaxării, destinderii totale este foarte important. Oamenii cei mai împliniți profesional știu cum să se deconecteze și să-și umple timpul liber cu activități plăcute, care să îi scape de stres și griji și care să le încarce bateriile pentru o nouă săptamână de muncă.

__________________ 

Proiectul VIITOR este finanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, Axa prioritară 2: Îmbunătățirea situației tinerilor din categoria NEETs, Obiectiv tematic 8, Prioritatea  de  investiție 8.ii, Apel de proiecte POCU/910/2/4/Operațiune compozită O.S. 2.1, 2.2.