Skip links
Banner-Cum-Arata-Un-Mediu-De-Lucru-Sanatos

Cum arată un mediu de lucru sănătos?

Un factor care influențează în mod semnificativ modul în care angajații se simt la job este mediul de lucru. Iar prin asta ne referim la tot ceea ce face parte din implicarea angajaților, cum ar fi relația cu colegii și managerii, cultura organizațională, spațiul pentru dezvoltare personală. Un mediu de lucru pozitiv îi face pe angajați să se simtă bine și să vină cu plăcere la job, iar acest lucru le dă motivația de a-și face bine taskurile, de a fi eficienți și creativi.

Mediul în care angajații își desfășoară activitatea îi afectează atât în plan mental, cât și din punct de vedere al productivității. Dacă se înțeleg bine cu colegii de birou, angajații lucrează cu mai multă plăcere și astfel ajung să fie mai productivi și să aibă mai mult succes în carieră.

Construirea unui loc de muncă sănătos nu este neapărat o sarcină grea, însă este un proiect în continuă dezvoltare. Se spune că „omul sfințește locul”. Cum businessurile sunt create și dezvoltate de oameni, cei care dau contur mediului de lucru sunt angajatorii și angajații sau, mai exact, valorile pe care ei le promovează. Astfel, putem identifica ușor un mediu de lucru sănătos. Un prim pas ar fi să evaluăm felul în care se simt angajații. Sunt destul de motivați, de deschiși să își exprime ideile, de dornici să se dezvolte sau, dimpotrivă, nivelul de stres este mare ori volumul de muncă prea ridicat, în comparație cu resursele lor? În esență, un loc de muncă sănătos pune sănătatea și bunăstarea oamenilor săi în centrul afacerii, nu doar la nivel declarativ, ci și concret, în acțiunile de zi cu zi.

Cum arată un mediu de lucru sănătos?

Creează oportunități între colegi de a se cunoaște mai bine

Discuțiile la job sunt în general formale, legate de taskuri și sarcinile zilnice. Concret, există momente, fie la masă, fie la teambuildinguri, în care angajații au ocazia să se cunoască mai bine, să vorbească despre diverse subiecte din afara sferei profesionale. Cu ocazia aceasta se eliberează o parte din stresul și tensiunea inerente la locul de muncă și este stimulată deschiderea către o comunicare onestă.

Comunicare transparentă

Doar 50% dintre angajați cred că angajatorul este deschis și sincer cu ei. Această lipsă de încredere este, într-o mare măsură, cauzată de lipsa de transparență la locul de muncă. E de înțeles astfel de ce, comunicarea internă este esențială în orice companie. Cheia pentru promovarea unei culturi a încrederii între angajatori și angajații lor este un leadership transparent. În lipsa lui, în rândul angajaților se naște o mentalitate de tip “noi versus ei”, firească de altfel, căci cine ar avea încredere într-o companie sau o persoană care ține totul sub lacăt!?

Prin urmare, este esențial ca angajații nu doar să cunoască, ci și să discute despre filozofia, misiunea și valorile organizației. Având discuții deschise, oamenii își vor împărtăși opiniile și perspectivele despre cum să atingă obiectivele profesionale și implicit pe cele ale companiei.

Menține echilibrul între viața personală și job

Nimic nu îndepărtează mai mult angajații decât suprasolicitarea la locul de muncă. Suprasolicitarea angajaților îi face să se simtă ca și cum ar fi pedepsiți pentru performanțele lor și îi face să fie duri cu colegii, să le vâneze greșelile, să se compare unii cu alții. Suprasolicitarea angajaților este contraproductivă, o nouă cercetare de la Stanford arătând că productivitatea pe oră scade brusc atunci când săptămâna de lucru depăşeste 50 de ore.

Dezvoltă spiritul de echipă

Oamenii sunt ființe sociale care caută în mod firesc sprijin de la semenii din jur și caută să aparțină unui grup. Pentru că atunci când vin perioade dificile, echipa ar trebui să se adune pentru a face față oricăror probleme. Dacă există un sentiment de unitate în echipă, angajații nu se vor mai simți asaltați sau în derivă. Împreună vor depăși orice obstacole și vor găsi soluții, punând lucrurile cap la cap.

Organizează întâlniri sau teambuildinguri

Scopul unui teambuilding este să-i facă pe oameni să înţeleagă că sunt dependenţi unii de ceilalţi şi că trebuie să coopereze pentru a da ce au mai bun. Doar conlucrând își pot descoperi potenţialul și stabili rolul fiecăruia în echipă. Dar, aici intervine o problemă de atitudine: în timp ce în alte ţări oamenii se duc la teambuilding-uri să înveţe, românii asociază aceste întâlniri extrajob cu distracția. Bineînţeles că ieşirea într-un weekend la munte sau la mare, cu tot departamentul sau toată organizaţia, şi organizarea unei petreceri poate fi un mod bun de a organiza un eveniment memorabil pentru angajați. Dar, bine ar fi să răspundă și unui obiectiv de business, cum ar fi cel de a “ne cunoaşte mai bine”.

Nu încurajează bârfa

Un loc de muncă sănătos și constructiv este un mediu în care relațiile se dezvoltă autentic, echipele se construiesc mai ușor, alinierea se produce natural pentru că oamenii au încredere unii în alții și mai ales în liderii lor. De asemenea, într-un mediu de lucru pozitiv, problemele se rezolvă mai repede, viteza de reacție la schimbări crește, iar angajații sunt mai flexibili la noi și mai încrezători, engagement-ul este real și apar niveluri ridicate de performanță.

__________________ 

Proiectul VIITOR este finanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, Axa prioritară 2: Îmbunătățirea situației tinerilor din categoria NEETs, Obiectiv tematic 8, Prioritatea  de  investiție 8.ii, Apel de proiecte POCU/910/2/4/Operațiune compozită O.S. 2.1, 2.2.