Skip links

ABILITĂȚI SOCIO-PROFESIONALE REMARCATE DE ANGAJATORI

Piața muncii reprezintă întreg ecosistemul de locuri de muncă, oferte de muncă, angajați, angajatori, proiecte sezoniere și altele. Spre deosebire de alte piețe, piața muncii se bazează preponderent pe factorul uman, fiind dificilă stabilirea unei performanțe prin cotații sau prețuri.

Dacă în trecut o condiţie a reuşitei personale şi profesionale era reprezentată doar de abilităţi care vizau inteligenţa verbală şi logico-matematică, în prezent această reuşită este condiţionată şi de alte abilităţi precum cele sociale sau de inteligenţă emoţională.

Iată câteva dintre abilitățile socio-profesionale pe care angajatorii pun preț:

  • Fiabilitate – siguranţă în competențe și abilități, credibilitate, perseverență și muncă asiduă, valori și etica muncii, abilități și tărie de caracter în realizarea atribuțiilor de serviciu;
  • Flexibilitate – adaptabilitate la schimbări și noi circumstanțe;
  • Abilități cognitive de ordin superior – abilități de rezolvare a problemelor, abilități de analiză și gândire critică, abilități de luare a deciziilor în situații critice;
  • Abilități interumane – comunicare, colaborare, lucru în echipă, leadership, abilităţi de negociere, inteligenţa emoţională;
  • Abilități interpersonale – autocontrol, orientare viitoare, muncă asiduă și perseverență, focusat pe rezultat, creativitatea;
  • Gândirea critică – capacitatea de a gândi logic, coerent, pentru a identifica punctele forte, dar mai ales punctele problematice în aplicarea unor posibile soluţii sau abordări profesionale va reprezenta un avantaj pe piaţa muncii.

Dincolo de acestea, angajatorii pun accent pe un set de competențe practice/ tehnice și abilitatea lucrătorilor de a se orienta către rezultate care în esență vin să contribuie la atingerea misiunii organizației, și anume obținerea de venit în cazul agenților economici, rezultat obținut ca finalitate a eficienței și profesionalismul angajaților.

  • Competențele practice sunt un set de abilități, cunoștințe și abilități legate de locul de muncă, care sunt necesare pentru a lucra eficient și a genera rezultatele scontate de către angajator. Competențele comportamentale („soft skills”) sunt un set de comportamente bazate pe valori, trăsături personale (atribute), atitudini, obiceiuri și experiențe care sunt necesare pentru succesul la locul de muncă.
  • Orientarea către rezultate presupune asumarea responsabilităților și depunerea, în mod constant, a unui efort pentru a atinge rezultatele propuse.
  • Managementul timpului și al priorităților – se referă la un set de principii, practici, aptitudini și sisteme, utilizate pentru a controla perioada de timp petrecută pentru îndeplinirea unor activități specifice, cu scopul de a spori eficiența sau productivitatea muncii, dând prioritate măsurilor și activităților ce vin să realizeze cât mai eficient și la timp priorităților prestabilite.
  • Capacitatea de a rezolva probleme complexe – Abilitatea de a interpreta informaţii diferite pentru a rezolva situaţii profesionale complexe a devenit tot mai importantă în anii din urmă, tocmai pentru că volumul de date cu care operează companiile a crescut enorm în ultima perioadă.
  • Dezvoltă și aplică abilități de negociere – colectează informații pentru a negocia un rezultat dorit și participă proactiv la activitățile de negociere.

Cum să te faci remarcat la locul de muncă:

Continuă să înveți

Pe parcursul procesului de recrutare, cu siguranță ai învățat foarte multe despre companie – iar faptul că ai obținut slujba, nu este un semn că ar trebui să te oprești. O înțelegere clară a noii organizații din care faci parte este un punct de pornire esențial pentru a deveni un angajat remarcabil. Lucrează alături de oamenii cu experiență, cu cei de la care ai foarte multe informații de absorbit și care pot influența viitorul tău profesional!

Extinde-ţi reţeaua profesională

Networking-ul este o activitate pe care trebuie să o consideri partea a job-ului. Familiarizarea cu noii colegi te va ajuta să acumulezi cât mai multe cunoştinţe într-un timp mai scurt și să devii o figură familiară în cadrul companiei. Mai mult, ca să te poți face remarcat, trebuie să devii vizibil și pe plan extern. Începe prin a merge la evenimente de profil și conferințe. Astfel, toți cei din rețeaua ta profesională te vor asocia cu brandul, iar în timp vei deveni nu doar un ambasador al companiei ci și un leader de opiniei în domeniul în care activezi.

Găsește un mentor

Chiar dacă ești extrem de organizat şi atent, a ține evidența tuturor lucrurilor care vizează noua poziție, dar și a obiectivelor tale pe termen lung, poate fi dificil uneori. Un mentor te va ghida pentru a-ți îndeplini cu succes toate sarcinile, oferindu-ți în același timp consiliere pentru a avansa în carieră.

Pune întrebări

Nimeni nu se aşteaptă ca tu să ştii totul imediat, așa că nu trebuie să îți fie teamă să pui întrebări atunci când nu ești sigur de ceva. De fapt, în multe cazuri, punând întrebări pentru a clarifica anumite situații sau pentru a înţelege mai bine un proiect, demonstrezi că ești interesat şi concentrat pe sarcina primită.

Fii indispensabil

Fii persoana pe care oamenii se pot baza. Respectă termenele de predare, livrează-ți proiectele impecabil și colaborează cu colegii. Devin-o omul pe care managerii îl aleg atunci când au un proiect important și pe care îl recomandă pentru o nouă poziție atunci când are loc o promovare. Pentru a reuși toate acestea și pentru a deveni un om de încredere, cel mai important este să fii onest, atât cu tine, cât și cu ceilalți.

În plus, concentrează-te în fiecare situație pe a adăuga valoare. Obiectivul tău nu trebuie să se limiteze la a îndeplini sarcinile trasate – toată lumea poate face asta. Întreabă-te întotdeauna cum poți adăuga valoare echipei din  care faci parte și companiei.

____________________

Proiectul VIITOR este finanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, Axa prioritară 2: Îmbunătățirea situației tinerilor din categoria NEETs, Obiectiv tematic 8, Prioritatea  de  investiție 8.ii, Apel de proiecte POCU/910/2/4/Operațiune compozită O.S. 2.1, 2.2.